مصاحبه های کاری و بازی قدرت و سیاست در محل کار

آدام از محل مصاحبه بیرون آمد در حالی که فکر میکرد مصاحبه اش را خراب کرده است. چیزی گفته بود که گفت و گو را خراب کرده بود ؟ یا شاید از کت و شلوار شکلاتی ، ریش بزی ، گوشواره ها و کیف لبالب پر او خوششان نیامده یا روی صندلی اشتباه نشسته بوده ؟؟؟
پیشتر مصاحبه های کاری بی نتیجه پایان می یابند چون مطالعات نشان می‌دهند رابطه ی مستقیمی بین اینکه مصاحبه کننده از مصاحبه شونده خوشش بیاید و استخدام او ، وجود دارد . در نهایت بیشتر اطلاعات واقعی که از رزومه ی افراد به دست می آید . یعنی مطالب درست در مورد مصاحبه شونده که نشانگر خوبی در مورد توانایی های اوست، فراموش می شود . چیزی که به یاد می ماند تاثیری است که فرد جویای کار روی مصاحبه کننده میگذارد.
( تاثیر اولیه روی فرد مقابل در محیط کار ، مانند عشق در نگاه اول است)
استاد فرانک برنیری از دانشگاه تولدو عملکرد جویندگان کار را از سنین و سابقه های مختلف در مصاحبه های بیست دقیقه ای بررسی کرد. از مصاحبه کنندگان خواسته شده بود به هر فرد جویای کار براساس جاه طلبی ، هوش و شایستگی اش نمره بدهند. سپس از گروه دیگری خواسته شد فیلم پانزده ثانیه ی اول هر مصاحبه را ببیننده و به فرد امتیاز بدهند. نتیجه نشان میداد امتیازی که این مشاهده کنندگان به افراد میدادند تقریبا با امتیازی که مصاحبه کنندگان داده بودند مشابه بود. این مطالعه شواهدی قوی تری به ما میدهد که شما هیچ فرصت دوباره ای برای ایجاد تاثیر اولیه ندارید و ورود ، دست دادن و مجموعه پیام های بدنتان در لحظات اول فاکتورهای مهمی هستند که نتیجه را معلوم خواهند کرد.

  • منبع کتاب مطلق زبان بدن
فهرست