شیوه کورینتی چیست؟
ستون هایی که در عمارت ارباب هرمز قرار دارد به شیوه کورینتی است . شیوه کورینتی یا (به انگلیسی: Corinthian order) یا شیوه قُرِنتی شیوهای اولیه از معماری کلاسیک یونانی و رومی این شیوه در اواخر سده پنجم توسط کالیماخوس ابداع و به کار گرفته شد، و منسوب است به ناحیه کورینت در جنوب شرقی بخش مرکزی یونان. ویژگی آن سرستونی به شکل کاسه زنگ رو به بالا، با آرایش برگ کنگری به گرد آن است. ستون کورینتی ابتدا با امساک تنها در درونخانه پرستشگاه ها یا بناهای عمومی به کار می رفت، ولی حدود ۳۰۰ ق م به بعد در ستون کاری بیرونی ساختمان نیز مورد استفاده قرار گرفت. میلهستون ایونیایی، از روی پایه ستون تا زیر سر ستون به یک میزان بالا می رود(1)
شیوه ی کورنتی بسیار نزدیک به شیوه ی ایونیک است اما بدنه اصلی ستون ظریف تر و باریک تر است که به “اندام باریک دوشیزه ای” تشبیه شده که و در تزیین پذیرای حالات ظریف تری است” و مهم ترین تفاوت آن با شیوه ایونیک در سرستون آن است .سرستون کرنتین به این دلیل طراحی شد که در فلسفه و معماری یونان یکسان دیده شدن حجم از هر چهار جهت ارزشمند بوده است.(1)
سر ستون انگلیسی
در معماری سر ستون، نگرش کلی بر اساس بالاترین بخش یک ستون (شبیه ستون یا ستون چهارگوش و مستطیل) میباشد، این بخش از ستون جزئی از مکمل اصلی آن یعنی بدنه ستون میباشد که به شکل فرورفته در سطح زمین یا بنا شکل گرفته و حمایت کننده بخش بالایی که همان تخته روی سر ستون میباشد است. طراحی هر طرف از ستون در قسمت پایانی ملزم به حمایت از خود سر ستون است، سر ستون ممکن است به شکل محدب باشد، همانند همان معماری که در شیوه دوریک وجود دارد، و یا اینکه مقعر و به شکل سر ستون وارونه باشد همانند شیوه کورینتی سر ستونها همچنین میتواند به شکل پیمایشی یا طومار پیچیده باشد همانند شیوه ایونی، این سه فرم اصلی سر ستونها تقریباً در همه پایتختهای باستانی وجود دارند، شیوه آمیخته که در قرن شانزدهم مقبولیت بسیار داشت نمونه غالب و برگزیده اغلب بناهای پایتخت است که روشنترین شاخص نمایش آن فرم طاق تیتوس میباشد که با تزئینات طومار پیچیده شیوه ایونی و کنگر (زینت) همراه بود.
این شکل از طراحی و معماری سر ستونها به شکل کلی و انبوه در مبحث ردیف ستون قابل مشاهده است که اغلب برای تزئینات یکدست و متفقالشکل صورت میگیرد و در اغلب موارد روشنترین شاخص سفارش معماری در جهت ساخت و ایجاد است، تطبیق و بررسی در این جزئیات میتواند نشاندهنده تاریخ شکلگیری معماری ابنیهها باشد این تزیینات بیشتر در قالب گچبری در دیوار و استفاده از تزیینات چوبی در سقف و به صورت لمبه کوبی است. (افشار اصل ، ١٣٧٧)پله ها به صورت نمادین هم در جلو ایوان و هم داخل بنا به نمایش گذاشته میشوند. ستونهای تزیینی هم در فضای نیمه باز و هم داخل بنا قابل مشاهده است. (ساریخانی ، ١٣٨٢) به طوری که مصداق معماری آن را میتوان در تحولات نظام خرد فضای معماری نظیر اهمیت نمادین برخی از عناصر معماری نظیر پله،ستون، سردر ورودی و تزیینات مشاهده کرد. حضور معماری غربی در معماری قاجار ،با جلوه هایی در نمای بناها شروع شد و پس از ان طی چندین دهه کم کم فن ساختمان سازی زودتر از طراحی فضایش را متاثر ساخت.کاربرد نیم دایره و هلالی شکل ،ایجاد ستون های هم ردیف با سطح نمای خارجی بنا ایجاد عنصر تاکید بصری بر بالای محور عمودی نمای اصلی یا سر در ساختمان ،حذف عناصر سنتی ،و جایگزین کردن نمونه ای مشابه تزیینی ،ترکیبی جدید از معماری سنتی و نشانه های به کار گرفته شده از بیگانه را به وجود اورد.(پیرنیا ، ١٣٨٤)