معماری را میشناسیم؟

معماری چیست – تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی

شاید بهتر است کمی به عقب برگردیم . به زمانی که انسانها نیاز خود را به فضایی برای امنیت احساس کردند و به غارها پناه بردند و نام آن را خانه گذاشتند.

تاریخ معماری به زمانی بر می‌ گردد که آدمی برای زندگی مجبور به ساخت سر پناه برای خود و خانواده خود بود. این هنر از دوره‌ های پیش از تاریخ  ، اصلی ترین نیازهای بشری را همچون ساخت سر پناه و فضای ایمن  برآورده کرده‌ است . هنرمعماری به دلیل اینکه خالق فضاهایی است که در ذهن طرح ریزی می شود اما پیاده سازی و راه کار آن هم مطرح است و مخاطب معمولا خانه را می بینند نه کسی را که طراح و ایده پرداز آن است!

آیا معماری نیاز انسان ها را برآورده کرد؟

خانه سازی در آغاز بر اساس نیازهای انسان نخستین و ابزار و مصالحی که در اختیار داشت شکل گرفت . رفته رفته با رشد فرهنگ و دانش و بینش آدمی ، خانه سازی تبدیل به یک پیشه شد ، و « معماری » نام رسمی و مورد احترام این پیشه شد .

معماری (به انگلیسی: Architecture)، فرایند و همچنین محصول فرایند برنامه‌ ریزی، طراحی و ساخت ساختمان‌ ها و دیگر سازه‌ ها می‌باشد. کارهای این هنر که به شکل ساختمان چه  در داخل و چه در خارج بنا بروز می‌ کنند، معمولاً به عنوان نمادهای فرهنگی و کارهای هنری شناخته می‌ شوند . تمدن‌ های باستانی معمولاً توسط بقایای معماری و دستاوردهایشان شناخته می‌ شوند .

معماری چیست

تاثیر معماری در زندگی بشریت

شاید به این موضوع توجه کرده باشید که این هنر، تمام محیط بیرونی زندگی بشر را در بر می‌ گیرد. امروزه روز، این گستره، از شهر سازی گرفته تا معماری ، معماری داخلی، تحت کنترل معماران جهان است.

اگر اینطور فکر کنیم که معماری ، فقط طراحی مصنوعات بناهای مختلف است ، در آن زمان ، روابط معماری و سیاست ، از اساس دچار تغییر می شود.

این هنر، همیشه بخشی از سیاست و احساس مردم است و بعد از آن باید دید ایده چیست ؟

این مهم ، به عنوان تصور ، طراحی ، ایده ، درک ، اجرا و ساختن با در نظر گرفتن شرایط و هویت تعریف می‌شود.

می توان گفت انتظار ما از معماری ، نخست به عنوان یک هنر ، مسئله ای خیلی بیشتر از برنامه های عملکردی خود ساختمان است.

چرا ؟

 زیرا دگرگونی ها و اتفاقاتی که در این هنر انجام می شود با فعالیت های زندگی یک انسان ، تطابق دارد .

 به طور مثال به مشابه مقیاس حرکتی بدن انسان و ایجاد احساس آرامش در مخاطب است .

معماری از قدیمی ترین هنرها در ایران است .

آثاری که هنوز می توان آن را مشاهده کرد هرچند در حال نابودی ، گویای آن است که ایران از نخستین کانون های قوی در شهرسازی ، خانه سازی ، سد سازی ، مهندسی معماری و آثار هنری دست هنرمندان زمان خود بوده است.

این هنر در ایران بابت درهم بودن سبک ها و اجرا کردن کاربری ها با طرح های خاص ، به طوری که یکی از معماران آمریکایی به نام پوپ در این زمینه نوشته‌ است که بناهای ایرانی گوناگون است. از کلبه‌ های دهقانی و قهوه‌ خانه و کوشک‌ ها گرفته، تا زیباترین و با شکوه ترین ساختمان‌ هایی که در جهان وجود دارد.

معماری چیست

سخنان بزرگان حرفه معماری در مورد مفهوم این هنر و پیشه

فرانک گری : نمی دانم چرا مردم معماران را استخدام می کنند و به آنها می گویند که چه کاری را انجام دهند.

رنزو پیانو : معماری شغل پر خطری است . اگر نویسنده ای کتاب بدی بنویسد، مردم آن را نمی خوانند. اما اگر معمار کار نه چندان خوب ارائه دهد برای صد سال نام بدی از خود به جای گذاشته است.

يومينگ پی : من معتقدم معماری، هنر واقعیت گرایی است. برای رسیدن به هنر باید از پایه و اساس شروع کرد

رم کولاس : یک ساختمان از دو بخش ساخته شده است، یک بخش که توسط سازنده آن تصور می شود و دیگری زندگی که در داخل آن جریان می یابد و این دو بخش هرگز شبیه هم نیستند.

دیوید چیپرفیلد : تفاوت بین معماری خوب و بد، میزان زمانی است که صرف آن کرده اید.

نورمن فاستر : به عنوان یک معمار، شما در زمان حال با آگاهی از گذشته، برای آینده ای که اساساً ناشناخته است اقدام به طراحی می کنید

استفن گاردینر : ساختمان های خوب دستاورد انسانهای خوب است و تمامی مشکلات با طراحی خوب مرتفع می گردند.

رنزو پیانو : یکی از زیبایی های خارق العاده معماری این است که هر مرتبه، همانند زندگی دوباره و از ابتدا زیستن است .

میس ونده رو : هیچ کس نمیتواند هر صبح دوشنبه یک سبک معماری جدید اختیار کند.

لوکوربوزیه : من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح می دهم، زیرا ترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی می گذارد .

بهرام شیردل : معماران هم مثل اهل حرفه های دیگر در یک مقطع زمانی پی می برند که شرایط جهان دارد تغییر می کند و کار حرفه ای آنها وقتی ارزش دارد که در این شرایط جدید بتواند نقشی ایفا کند.

بن فارمر : معماری هنری است که نمی تواند از بافت پیرامون طبیعی و مصنوع جدا باشد. اگر قرار است مفاهیم معماری را درک کنیم تبحر فنی نیازی اساسی است به علاوه  معماری خوب نیازمند کار فرمای خوب است.

جی اپیلتون :رابطه یک بنا با محیط پیرامونش معیار مهمیست که با توجه به آن میتوان شایستگی هنری بنا را ارزیابی کرد.

آدولف لوسزمانی :  که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو می‎ شویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو می‎رویم و چیزی در درون ما می ‎گوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است

معماری چیست

تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی چیست؟

بسیاری همیشه  این سوال برای آنها میشود  مطرح می شود که واقعا چه تفاوتی دارند ؟

طراحی فضایی که توسط مرزهای ساختمانی طراحی شود معماری داخلی میگویند.

تمام جنبه های انسانی را در نظر بگیرید . از آسایش تا روحیات و حالات آدمی گفته تا چیزی که ما آن را زندگی می نامیم.

و هر فضایی که در داخل ساختمان به فکرتان میرسد را به یاد بیاورید . این گستره به این پهناوری می شود

معماری داخلی! اما توجه به قید و شرط های معماری انجام می شود.

معماری چیست

به زبان ساده بگوییم :

معماران داخلی مکان مورد نظر را بر طبق معیارهای انسانی تطابق می دهد و کیفیت فیزیکی فضای درونی ساختمان را بالا میبرد و با سبک و یا روش طراحی به ساخت درون ساختمان میپردازد.

در واقع ترکیبی از هنر و علم .

معماری داخلی با دکوراسیون داخلی دقیقا در یک راستا هستند ولی یک تفاوت،  آن ها را از هم جدا و خاص کرده است  آن هم معماران داخلی توانایی و استعداد جا به جایی دیوار های بنا را دارا می باشند ولی کسانی که در زمینه دکوراسیون فعالیت میکنند حیطه کمتری فعالیت کنند.

معمار داخلی باید با توجه به فضایی که در اختیار دارد باید عملکردی مناسب با توجه به استانداردهای این هنر و علم روانشناسی آدمی قدم بردارد.

و اگر فضایی تجاری را در اختیار دارد باید علم اقتصادی  فروش محصولات کارفرما  را مد نظر قرار دهد زیرا یک معمار داخلی با توجه به طراحی خود میتواند یا کارفرما را موفق کند یا نکند!

برای تماس با مجموعه مدیآرک اینجا کلیک کنید.

برای مشاوره اولیه رایگان در زمینه معماری داخلی و تبلیغات معماران ، آشنایی بیشتر با پروژه های انجام شده با ما در تماس باشید.

نویسندگان :
پریا سید جواد جواهری 
امید کامیاب شندی 

فهرست