پاویون کشور کره جنوبی

معمار :  moon honn & Mooyuki Architects

کره هوشمند، جهان را به سوی شما می‌ آورد

پاویون  کره جنوبی در اکسپوی دبی 2020 یک پوسته پیکسلی و پویا دارد که در طول شبانه روز مدام در حال و چرخش است و در این حالت با جنبش خود تعامل با محیط اطراف و مخاطبین خود درآمده است.

طراحی و اجرای پاویون کشور کره جنوبی بر عهده ی مون هون و معماران مویووکی بوده است . اما قبل از هر چیز جالب است که کمی با فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیای این کشور آشنا بشیم.

فرهنگ و آداب و رسوم کشور کره جنوبی

کشور کوچک کره جنوبی (South Korea) در شرق آسیا قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی گردشگر و توریست به این کشور سفر میکنند. کره جنوبی کشوری سرزنده ، پویا و ساختار شکن است و در سال 1948 به یک کشور مستقل تبدیل شد. پایتخت این کشور سئول است که میتوان از شلوغ ترین و پر ازدحام ترین شهرهای دنیا

دانست. کره جنوبی را کشوری چند ملیتی میشناسند.

معماری پاویون کره جنوبی

طراحی جالب پاویون کره نمایانگر یک ساختار حلزونی مانند فضای غرفه‌ های داخلی آن است که به ناظرین  این فرصت را میدهد تا  غرفه ها را به صورت شاخص و در کمترین زمان ممکن دیدن نمایند.

مساحت این پاویون  ۵۲۰۰  متر مربع  است که در قسمت متحرک آن قرار دارد تا هنر و فرهنگ کشور کره جنوبی را در قالب مکعب‌ هایی که تصویر درون آن‌ ها دائما در حال تغییر است به تصویر بکشد.

طراحی تکنیکی و شاخص آن یک ساختار استادیوم مانند پویا و پر جنب و جوش که با نمایی پلکانی و پیکسلی منقش به امواج گوناگون پوشیده شده است. به بیان معماران پروژه، ایده ی حاکم بر نمای این پاویون اشاره ای دارد  به منظره کُره ای! انعکاسی که نور خورشید بر روی آن میتاباند و شبنم های پراکنده ای که بر روی گل ها است را با زبان تکنولوژیکی به تصویر کشیده است. در واقع به صورت صریح و بیان ساده اشاره ای دارد به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و علم در آینده ای بسیار نزدیک.

1597 عدد از این مکعب های چرخان  بر روی پوسته ها با الهام و نمایانگر فعال بودن ، تحرک و پویایی مردم کره جنوبی است.

این مکعب ‌ها با یک وجه دیجیتال و سه وجه آنالوگ با رنگ‌های آبی ، قرمز ، زرد و سفید طراحی شدند  . طراحان و معماران این پاویون ایده خود را دیجی –لوگ نام نهادند که عنوان ترکیبی از هر دو است. نکته جالب توجه در طراحی این مکعب ها طوری است که هم از داخل و از خارج میتوان پاویون را به زیبایی دید.

به بیان مون هون (Moon Hoon) معمار کُره ای، این مکعب های چرخان به خودیِ خود یک نمایشگاه هستند

زیگورات رنگین کمانی کره!

از این پاویون به نام زیگورات رنگین کمانی یاد شده است. چرا ؟

زیرا چهار رمپی که به صورت موج مانند در داخل و خارج ساختمان قرار دارد با شیب های نوسانداری بالا و پایین می‌ شوند .

در واقع یادی از یک زیگورات یا برج بابل ( در تمدن های باستانی مردم برای به منظور عبادت  خدایان خود  نیایش‌گاهی برای خود به صورت مارپیچ ساختند و زیگورات نام نهادند)  ایجاد یک خلاقیت ناب با حس دعوت شوندگی به داخل فضا .

مادانگ و ارتباط آن با پاویون کره

بر اساس معماری سنتی که در کره جنوبی است ، یک فضای باز در یک قسمتی از خانه ها طراحی میکنند با عنوان مادانگ که در آنجا فعالیت های روزمره خانوادگی انجام میشود.  طراحان این پروژه  این ایده را در مقیاس بزرگ تر به پاویون کره جنوبی منتقل کردند.

زمانی که بازدید کنندگان پا بر روی رمپ گذاشته و میتوانند اطراف را مشاهده کنند در همین حال، بازدیدکنندگان با محتوایِ دیجیتالی مواجه می شوند که توسط مکعب ها به صورت مجازی در دنیای واقعی بازآفرینی شده اند! القای مفهومی همانند تجربه ی سراب در صحرا (یک پدیده و خطای دیداری که در اثر خطای چشم و انعکاس نور در شرایطی خاص به وجود می آید) از طریق این مداخلات دیجی-لوگ    (digi_logue).

و بر خلاف سریال بازی مرکب که در فضایی قرار میگرفتند که هر لحظه تن و بدنشان از مرگ باید میلرزید در این فضا خبری از مرگ نیست و از بازدید شوندگان با آبمیوه ای به سبک کره ای پذیرایی میگردد.

در طراحی داخلی فضایی که ببینندگان مینشینند و رویداد ها ببینند به ضورت نامنظم طراحی شده است ! در واقع  صندلی ها در اطراف فضای مادانگ به صورتی شکسته  چیده شده اند و تجربه فضایی طبیعی تری را در ذهن مخاطب خود تداعی می کنند! البته در اطراف این مادانگ، فضاهای جانبی و کاربردی زیادی در چهار سطح جانمایی شده است؛ فضاهایی چون رستوران ها،خرده فروشی ها و نمایشگاه های موقت.

گفته های دیگر

**این غرفه ارتباط مجازی با دیگر کشور ها است که مخاطبان را با فرهنگ، فناوری‌های پیشرفته و …این کشور بیشتر آشنا کنند

گالری تصاویر

سایت پلان

منابع:

rian.ir

designboom.com

archdaily.com

moonhoon.com

mooyuki.com

فهرست