تاریخ واژه متاورس

متاورس واژه ی جدیدی نیست! اصطلاح متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson) نویسنده رمان‌ های علمی-تخیلی ابداع گردید و در رمان تصادف در برف (Snow Crash) نیز به کار برده شد است.

ابتدا به تعریف لغوی متاورس بپردازیم. متاورس ترکیبی است از دو کلمه Meta و Universe، متا به معنی فراتر و یونیورس به معنی جهان است در کل می توان متاورس را دنیایی فراتر از جهان و یا فرای جهان دانست. اسم متاورس از کتاب سقوط برف الهام گرفته شده، کتابی که توسط نیل استفنسون به رشته تحریر درآمده است.

متاورس یک جهان دیجیتالی عظیمی است که در آینده نزدیک با شناخت گسترده تر به این امر تحقق بیشتری میبخشد، فرا دنیایی واقعی که به شما امکان فعالیت های گوناگون را بدون اینکه نیاز به اینترنت داشته باشد این امکان را میدهد تا از آن استفاده کنید ! در محیط متاورس هر آنچه را که بخواهید و هز آنچه که در رویای ساختن داشتید در دسترس خواهید داشت و فراهم است. به لطف متاورس دیگر لازم نیست برای کار در محیط فیزیکی در دنیای واقعی حضور داشته باشیم؛ بلکه محل کار ما در همان متاورس خواهد.

متاورس هیچ سازنده (یا تعریف) واحدی ندارد، بنابراین چیزی نیست که فیسبوک مالک آن باشد یا به تنهایی مسئول توسعه آن باشد. با این حال، فیس‌بوک قبلاً از طریق هدست‌ های واقعیت مجازی Oculus خود روی متاورس سرمایه‌ گذاری زیادی کرده است و روی عینک‌های واقعیت افزوده و فناوری‌های مچ‌بند کار می‌کند. در سپتامبر 2021، این شرکت سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در تحقیقات جهانی و شرکای برنامه را برای اطمینان از توسعه مسئولانه فناوری متاورس اعلام کرد.

انتظار می رود که علاقه به متاورس به طور قابل توجهی افزایش یابد. طرفداران متاورس این مفهوم را مرحله بعدی در توسعه اینترنت می دانند. به عنوان مثال، فیس بوک قبلاً سرمایه گذاری هنگفتی روی AR و VR کرده است و سخت افزارهایی مانند هدست های واقعیت مجازی Oculus خود را توسعه داده است، در حالی که فناوری های عینک AR و مچ بند در حال کار هستند.

متاورس دنیایی است که در ان هم می توانید خلق کنید و هم می توانید در ان به گشت و گذار بپردازید. او می گوید متاورس مجموعه ای است از فضاهای مجازی که می توان در آن ها افرادی که در فضای فیزیکی در کنار هم نیستند را کنار هم جمع کرد و بهترین ارتباط ممکن بین آن ها را صورت داد. مایکروسافت قصد دارد تا در آینده نزدیک به متاورس بپیوندد و با کمپانی‌هایی مانند متا در ساخت دنیاهای مجازی برای بازی و کار رقابت جدی داشته باشد.

در سال های اخیر علاقه به دنیای مجازی مشترک و پایدار افزایش یافته است. یکی از بازیگران کلیدی فیس بوک است که مارک زاکربرگ، بنیانگذار آن، گفته است که ساختن یک “متاورس” تحقق ایده ای است که او حتی قبل از اینکه رویای شبکه های اجتماعی را در سر داشته باشد، به آن علاقه مند بوده است. در همان زمان، مایکروسافت اعلام کرده است که در حال کار بر روی ساخت “متاورس سازمانی” است.

اهمیت متاورس

متاورس آنقدر در همه جا و در همه مکان نفوذ کرده است و اهمیت خود را نشان  داده است که هر شبکه و رسانه ای حداقل یک بار در رابطه با آن صحبت کرده است. خیلی از کانال ها و رسانه ها بخش جداگانه ای را به این مهم اختصاص داده اند و افراد مهم و اینفلوئنسر به متاورس یک ستون جداگانه و چگونگی به کار آن پرداخته اند.

آینده متاورس هیچ پایانی ندارد. بر عکس با حضور کاربران بیشتر در این فضا ،  بزرگتر و بزرگتر می شود. این برنامه ساده ای نیست که آن را از اپ استور یا گوگل پلی  دانلود کنیم یا برای سرگرم کردن کودکان یا خودمان وارد آن شویم. متاورس جهانی مجازی است که واقعیت و دنیای مجازی را ادغام میکند و به کاربر اجازه و دسترسی بسیاری می دهد که کاربر بتواند در آن به راحتی به مسائل کاری یا تفریحی یا هرچیزی که دیگر کاربران را سرگرم می کند می توانید از آن ها استفاده کنید و یا حتی دوستان خود را در آنجا ملاقات کنید و به دفتر کار دوستتان بروید  در نظر داشته باشید که متاورس میتواند یکپارچه و یه غیر یکپارچه باشد.

تحولی عظیم در کسب و کار معماران

بیش از چند درصد از معماران و طراحان بهتر از هر کسی میدانند که بیشتر طرح هایشان بر روی کاغذ باقی مانده است و به مرحله اجرا نرسیده است یا آرزوی اجرای آن را داشته اند تا بتوانند مخاطبین بیشتری ایده و خلاقیتشان را ببینند. اکثر معماران از این موضوغ شکایت دارند که همکاری با مشتریانی که به طور کامل از ایده های آنها حمایت کنند و در عین حال پرداخت های خود را نیز به موقع انجام دهند، دشوار است.

در دنیای متاورس معماران این امکان را دارند تا بتوانند کسب و کار ، ایده و خلاقیت های خود ویا استعداد های خود و یا مهارت های خود را به روشی دیگر ارائه دهند. بدین صورت که خدمات و محصولات خود را در صنعت ساختمان سازی و معماری در مقیاس بزرگتر و با خلاقیت بیشتر به بازار مشتریان عرضه دارند.

به بیان ساده متاورس زمین های خالی هستند که ما معماران باید آن را طراحی و اجرا کنیم و می توانیم دفاتر خود را در متاورس راه اندازه کنیم و از فضای مجازی متاورس سفارش کار گرفت چه برای ساختار متاورس و یا در دنیای واقعی ، در دنیای متاورس شما می‌توانید با دوستان خود هم ملاقات داشته باشید در حین ملاقات گفتگو وارائه کار با کارفرما فراهم است .

امروزه ما معماران باید هر چه سریع تر وارد متاورس شویم که بتوانیم خود را به روز نگهداریم ، مامعماران می توانیم تمام طرح های اجرا شده و یا نشده را در دیجیتال مارکتینگ به صورت اختصاصی ان اف تی کنیم و طرح های خود را با قیمت دلاری به فروش برسانیم

دسته بندی انواع NFT

ان اف تی / NFT مخفف کلمه ( Non- fungible token ) است که به معنای توکن غیر قابل تعویض یا توکن غیر مثلی است. ان اف تی ها از همان فناوری بلاک چینی استفاده میکنند که ارزهای دیجیتال قدرت میدهد اما آنها یک ارز نیستند.

ان اف تی یک دارایی منحصر به فرد دیجیتال است که نشان دهنده مالکیت آیتم های دنیای واقعی مانند هنر ، کلیپ های ویدیویی ، قطعات موسیقی و یا کالای منحصر به فرد ، توییت ها ،یک آیتم در بازی ، اقلام کلکسیونی ، عناصر و کاراکترهای بازی ، یا املاک مجازی و…. است.

آثار هنری یکی از محبوب ترین فرم های NFT در دنیای بلاک چین میباشند. مفهوم NFT برای هنرمندان ، فراهم آمدن فرصتی برای فروش آثار خود بدون واسطه و با قیمت واقعی میباشد.

در حال حاضر گران ترین NFT های دنیا مربوط به آثار هنری هنرمندان می باشد.

آقای علی ثابت توانسته است با فروش نقاشی های خود از طریق NFT تا امروز بالغ بر 106 میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشد.

NFT ها، خلق طرح‌ هایِ معماری منحصربه‌ فردی را امکان‌ پذیر ساخته اند که می‌ توانند توسط خالق خود فروخته شوند و بر روی بلاکچین میزبانی شده بر روی آن، توسط هر کسی احراز هویت شوند!

متاورس  برای معماران و طراحان یک فرصت بی نظیر و نامحدود فارغ از هرگونه محدودیت های دنیای واقعی است. آن ها این امکان را دارند برای مشتریانی که می خواهند دارایی های منحصر به فردی را براساس NFT ها جمع آوری کنند، طرح های خاص خود را معرفی نمایند. حتی معماران و کسانی که در عرصه صنعت ساختمان فعالیت میکنند می توانند دارایی‌ های دیجیتالی گوناگونی همچون ساختمان‌ ها، مصالح و متریال ها، مبلمان، مجسمه‌ ها و… را بسازند و آنها را در دنیای مجازی، بازی‌ های مجازی و یا حتی فیلم‌ های مجازی به طور مکرر بفروشند!

املاک و مستغلات در دنیای مجازی وقتی که فردی یک زمین را در دنیای متاورس خریداری می کند. تکنولوژی بلاک چین ، اعتبار این معامله و انتقال مالکیت را اثبات خواهد کرد.

وقتی که این ملک در دنیای مجازی متاورس خریداری می شود. مالک NFT این می تواند آن را بسازد. اجاره دهد و یا  به فروش برساند.

منابع :

https://archalife.com/

https://fa.wikipedia.org/

فهرست