چه موادی را می توان برای روکش نما استفاده نمود ؟

چه موادی را می توان برای روکش نما استفاده نمود؟

سیستم های روکش فلزی عملکردهای مهمی در ساختمان ها دارند. آن ها می توانند عایق حرارتی را بهبود ببخشند، فضاهای داخلی را از آب و هوا محافظت کنند و همان طور که مهم است به ساختمان یک « چهره » می دهند، ظاهر آن را بهبود می بخشند و عنصر طراحی را به وضوح شناسایی می کنند. “روکش فلزی” به اجزایی اطلاق می شود که به ساختار یک ساختمان مرتبط هستند تا سطوح خارجی غیر ساختاری را تشکیل دهند.

در حالی که در گذشته روکش نما چوبی تنها گزینه بود، در حال حاضر امکانات متعددی از مواد، رنگ ها، وزن ها، بافت ها، سیستم های لنگر، و بسیاری از متغیرهای دیگر در دسترس وجود دارد.

در زیر، برخی از مواد اصلی مورد استفاده برای روکش نما، و پروژه هایی که از آن ها به شیوه ای قابل توجه استفاده می کنند را بررسی خواهیم کرد:

روکش نما

ACM (مواد کامپوزیت آلومینیوم)

روکش نما

ACM  مخفف “مواد کامپوزیت آلومینیومی” است، نوعی پوشش با قدرت بالا که از یک پانل سه لایه تشکیل شده است، با دو صفحه آلومینیومی از پیش رنگ شده متصل به یک هسته پلی اتیلن (PE). پانل های ACM به فضای داخلی و بیرونی اعمال می شود, با ثبات ابعادی خوب, وزن کم و ظاهر ظریف است که می تواند رنگ های بی پایان و بافت را به نمایش بگذارد.

این شرکت آلوکویل پانل های کامپوزیتی تولید می کند که پوشش های بیرونی آن ها برای نماهای تهویه شده، نیمه تهویه شده ایده آل است.. خانه ایله-دو-فرانس، توسط ANMA همچنین پانل های ACM را نشان می دهد که هندسه پیچیده ساختمان را همراهی می کنند و به دلیل سایه هایی که روکش نما ایجاد می کند، حرکت بیشتری را به ساختار می آورد.

روکش نما

سرامیک

روکش نما

سرامیک ها از طریق سوزاندن خاک رس تشکیل می شوند. اکثر فرایند های مدرن اضافه کردن چند جزء دیگر به مخلوط، و در نتیجه محصولات بسیار محکم است که می تواند در هر شکل را در بیاید.  محصولات Coverlam از Grespania شامل یک مش فایبرگلاس 0.5 میلی متری است که اجازه می دهد برای ساخت قطعات تا 1000 * 3000  میلی متر، که می تواند بر روی کوه های فلزی از نماهای تهویه نصب شود .

به دنبال ویژگی های زیبایی شناختی و بافت این ماده طبیعی، اما بدون خواسته های نگهداری معمول است. در این حالت زیر ساختار به رنگ سیاه رنگ شده بود تا نمای سرامیکی و مفاصل آن را برجسته کند.

روکش چوب

روکش نما

چوب می تواند گرما را به هر فضایی اضافه کند .اگرچه نماهای چوب به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، اما معمولاً می توانند فاقد درمان باشند و این امر حفظ همان نگاه و احساس در طول زمان را دشوار می کند. البته امکان استفاده از مواد خام، به عنوان یک گزینه زیبایی شناختی، در هنگام برخورد با گونه های مقاوم تر وجود دارد. اما اگر ایده این است که ظاهر نمای چوب تازه درمان شده میتواند به این ایده با فن آوری هایی کمک کند. به عنوان مثال Naturclad – W | Parklex Prodema از نظر فنی یک پانل چوب لمینت با تراکم بالا، تولید شده از کاغذ kraft درمان شده با ریزن ترموست، تحت فشار و درجه حرارت بالا فشرده شده است، و با روکش نما چوب طبیعی بسیار مقاوم و اشعه ماوراء بنفش و عوامل جوی به پایان رسید.

روکش نما

این مواد مورد استفاده برای پوشش خانه رقص چمنزار، از معماران جان کوران بود. با استفاده از سه سایه چوب طبیعی، قرص های عمودی یک الگوی نمادین در طبقه بالای خانه، بر روی یک پایه سنگی ایجاد می کنند.

در دانشکده حقوق دانشگاه سیدنی از این ماده پوشش داده شده در چوب طبیعی در بریزهای عمودی متحرک استفاده می شد، درست در پشت یک نمای لعاب دار مستقر می شد و کنترل خورشیدی را در دسترس فضاهای داخلی قرار می داد.

تخته سنگ طبیعی

با سایه هایی از خاکستری تیره تا سیاه، نماهای سنگی طبیعی مانند تخته سنگ به هر نما پیچیدگی می دهند.

علاوه بر این، مواد راحتی حرارتی و سهولت نصب برای نماهای تهویه شده را اضافه می کند. تخته سنگ ها ، پشتیبانی از درجه حرارت شدید, به سختی تجمع برف, مقاومت در برابر آتش و کاملا ضد آب هستند. علاوه بر این، چون ۱۰۰٪ طبیعی است، اثرات زیست محیطی کاهش یافته و هر قطعه با دست بدون مواد شیمیایی یا درمان های اضافی ساخته می شود.

روکش نما

کوپا پیزاراس شرکتی است که با نماهای تخته سنگ کار می کند که با توجه به نیازهای هر پروژه خاص، با مواد طبیعی که متناسب با هر نوع نما هستند، اندازه می گیرد. مخلوط فعالیت های تجاری Binet در پاریس توسط ECDM از قطعاتی در دو ارتفاع مختلف استفاده می کند، اما با طول های مشابه، بافت جالبی را بر روی نمای ساختمان به شکل های قاطعانه و پویا تشکیل می دهد. در کنسرواتوار موسیقی در ملیون فرانسه، قطعات تخته سنگ در تضاد با یک پوشش طلایی و براق است. به گفته معماران: «نماهای مسطح معدنی، حصیر و خشن، توسط بازپخش های بلند حک شده اند؛ این آنهایی که نشان می دهد یک ماده مسی طلا, صاف و منعکس کننده, که نور را از طریق فولاد بلند “چنگ” و فیلتر پانل سوراخ درخشش. فضای خارجی دیورنال و شبانه ساختمان بین آجر تیره و مس طلایی راه اندازی خواهد شد.»

معماری چیست

 روکش آلومینیوم آنودیزه

فرایند آندیزه کردن شامل «ساخت یک فیلم اکسیدی بر روی فلزات خاص از طریق غوطه ور شدن در حمام الکترولیتی است که در آن فلز به آنودیس به قطب مثبت یک منبع برق متصل می شود و به آند کوبای الکترولیتی تبدیل می شود. شرکت Kiskadedecor با استفاده از لینک های آلومینیومی آنودیزه برای توسعه طرح های بسیار مانند تقسیم کننده های فضا، بازیابی دیوار، سقف، نما، عناصر روشنایی و یا هر ساختار خاص دیگر .

روکش نما

در اکوادور پاویون میلان اکسپو ۲۰۱۵ / زوروزوا وای آسوسیادوس از پوشش نما برای ایجاد یک الگوی گرافیکی با الهام از بافت های چند رنگ منطقه اوتاولو در اکوادور و انتقال جو کشور و میراث فرهنگی آن استفاده شد. این مواد همچنین برای فضای داخلی استفاده میشود  و برای برجسته کردن آیکون های مورد نظر به عنوان مورد مرکز ادیسه گاسترونومیک و اوقات فراغت، معماران کلاول است.

روکش نما

علاوه بر این گزینه ها، هنوز چندین گزینه دیگر از مواد روکش فلزی برای نماها وجود دارد. در هنگام انتخاب، مهم است که در نظر بگیریم که آیا ماده الزامات عملکردی و عملکردی پروژه، مقاومت آن و نحوه رفتار آن در طول زمان و همچنین زیبایی شناسی مورد نظر را برآورده می کند یا خیر!

برای تماس با مجموعه مدیآرک اینجا کلیک کنید.

برای مشاوره اولیه رایگان در زمینه معماری داخلی و تبلیغات معماران ، آشنایی بیشتر با پروژه های انجام شده با ما در تماس باشید.

نویسندگان :
پریا سید جواد جواهری 
امید کامیاب شندی 

فهرست