خواهران حریری ، معماران موفق ایرانی ساکن آمریکا

دو خواهر موفق معمار ایرانی با اصالتی کرمانشاهی در سال 1955 مژگان حریری ( خواهر بزرگتر ) و گیسو حریری در سال 1956 ( خواهر کوچکتر ) در خانواده ای اصیل با علمی هنری در ایران متولد شدند. پدر خانواده تحصیل کرده در رشته برق و مادر آن ها نقاش بود. خواهران حریری تحصیلات کارشناسی خود را از دانشگاه کرنل آمریکا گرفتند و بعد از مدتی در یک برنامه ی مطالعاتی در هلند شرکت کردند.

مژگان و گیسو حریری از معماران به نام و شناخته شده در  عرصه سطح بین‌ المللی به شمار می‌ آیند و تاکنون دو بار در سال‌ های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ از سوی رویدادهای بین المللی در فهرست برترین معماران جهان نام برده شده‌ اند. دو خواهر پس از اینکه به ایران آمدند  و ادامه تحصیل در دانشگاه کرنل دفتر معماری خود را با نام “حریری و حریری” ( Hariri & Hariri ) در سال 1986 در نیویورک تأسیس کردند. حالا شیوه منحصر به فرد خواهران حریری در طراحی که نوعی منش شاعرانه در ساختمان‌ سازی است، طرفداران خودش را پیدا کرده است.

گیسو حریری  همزمان با تحصیل در دانشگاه، در برنامه‌ ای مطالعاتی در زمینه معماری هلند و خانه‌ سازی مدرن به همراه پروفسور گریگوری لسنیكوفسكی شرکت نمود. پروژه‌ های دانشجویی‌ او در گالری فیلیپه بونافونت در سان‌فرانسیسكو به عرصه نمایش درآمد و در مجله معماری دانشگاه كرنل نیز به چاپ رسیدند. زمانی كه در سان‌فرانسیسكو بود با دفتر جنینگز و شتوت همکاری داشت، در نیویورك هم به عنوان معمار طراح در دفتر مشاورین پل‌سیگل مشغول به كار بود.

از سال 1987، گیسو  ، زمانی را نیز به تدریس اختصاص داده است تا بر اهمیت دوره آكادمیك و فلسفی ضمن تجربه حرفه‌ ای تاكید نماید. او به عنوان استادیار رشته معماری در دانشگاه كلمبیا و منتقد در دانشگاه‌ های كرنل ، مك‌گیل و مدرسه طراحی پارسونز به تدریس و سخنرانی پرداخته است. چندین انستیتوی معتبر و انتشارات سرشناس به دنبال گیسو بوده‌ اند تا از وی در هیات داوری اعطای جوایز سالانه خویش استفاده نمایند.

مژگان حریری این دو خواهر هر دو از دانشگاه کرنل فارغ التحصیل شدند . او نیز همانند خواهرش، ضمن تحصیل، در برنامه مطالعاتی‌ كه در هلند انجام می‌ گرفت شركت داشت. در سال 1981، به واسطه دستاوردهای ارزشمندی كه ضمن مطالعاتش برای دریافت فوق‌ لیسانس داشت، موفق به دریافت جایزه الكساندر اشویلر شد. مژگان، طراحی شهری را با راهنمایی كالین راو ادامه داد و در سال 1983 فوق‌ لیسانس معماری خود را با گرایش طراحی شهری از دانشگاه كرنل دریافت نمود. تا زمان تاسیس دفتر حریری ‌و ‌حریری در سال 1986، در شركت جیمز‌استورات‌پلشك و شركا در نیویورك مشغول به كار بود.

شركت Hariri & Hariri در سال 1986 به وسیله گیسو و مژگان حریری با تلاش های فراوان تاسیس شد. این دو خواهر که شریک هستند ، همكاریشان را در عرصه معماری، خیلی زود و زمانیكه هنوز دانشجو بودند با كار بر روی مسابقات مختلف و مباحث تئوری آغاز نمودند. خط فکری نزدیک بهم این دو خواهر باعث گشت پله های ترقی را پا به پای هم طی کنند و آرزوهای خود را به عرصه ظهور برسانند.

حریری و حریری از مترقی ترین و به روز ترین شرکت های آمریکا در حوزه‌ معماری هستند که شهرت بین المللی دارند. این دو خواهر ایرانی الاصل از زنان برجسته‌ معماری جهان هستند و آثار آن ها توسط افراد سرشناسی مانند استیون هال در نمایشگاه های نیویورک معرفی شده و یک کتاب مشترک نیز با ریچارد مایر منتشر نموده‌ اند.

استفاده درست و خلاق همراه با نوآوری مصالح ،  درك روشن از نور و فضا مطرح، رویکردی مداوم و پایدار در تمامی پروژه‌هایشان همواره بوده است. در كار های آنها، یک حقیقت شاعرانه شرقی و یک فرهنگ ایرانی اصیل را میتوان به صورت به وضوح دید. عكاس یافته و نتیجه آن هم فضاهای جالبی می‌باشد كه با استفاده متضاد از مصالح، خلق شده‌ اند.

آنها در كنار طراحی معماری، به طراحی مبلمان به عنوان محصول جانبی فضا هایی كه خلق كرده‌اند نیز پرداخته اند. خواهران حریری در مسابقات زیادی شركت كرده و جوایز بسیاری دریافت نموده‌‌اند و آثارشان در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌ است:

برنده جایزه كنگره معماران جوان در سال 1990.

برنده مسابقه 40under40، یكی از گروه‌ های دعوت شده برای شركت در جشنواره خانه‌سازی شهری در هلند.Architectural Record كار آنها را در مسابقه «آینده دارد می‌آید»، در دسامبر 1999، به عنوان یكی از دیدگاه‌های استثنایی برای هزاره جدید، در نمایشگاهی كه در گالری مكس پروتچ نیویورك برپا كرده بود، به نمایش گذاشت.

 

بلوك دیجیتالی حریری‌ و حریری در مسابقه ساعتچی و ساعتچی كه با عنوان «جایزه سال 2000 نوآوری در ارتباط» برگزار شد، در جمع كار های انتخاب شده برای مرحله پایانی قرار گرفت.

 

آنها در كتاب خود با عنوان WORK IN PROGRESS تجربیاتشان را در زمینه موارد مهمی كه طراحی و تمرین معماران را تحت تاثیر قرار می‌ دهد، بیان كرده‌ اند.

نویسنده پریا سید جواد جواهری

منابع :

filesana.ir

هنر و معماری آبگینه

فهرست