کتابخانه مرکز جامعه شائوکسینگ چین

کتابخانه شائوکسینگ چین

معماران: استودیو لیکو

متراژ : 521 متر مربع

سال ساخت : 2019

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

توضیحات متن ارائه شده توسط معماران. خیابان آب در منطقه XiafangQiao، Qixian، Shaoxing واقع شده است. این اسکله 800 متری از اسکله قدیمی بخارشو در شرق تا ساحل رودخانه پل Longwang در غرب امتداد دارد که برای تجارت و زندگی اجتماعی ساکنان محلی در طول سال هایی که حمل و نقل زمینی توسعه نیافته باقی مانده است در دسترس است. در عصر شهرنشینی سریع، خیابان آبی دیگر مانند گذشته محبوب و مهم نیست، در حالی که جمعیت محلی بیشتر و بیشتر جابجا می شوند. خیابان آب شروع به خالی شدن کرده است. در طول بررسی اولیه، متوجه شدیم که سبک معماری دهه 1980 به خوبی در خیابان آبی حفظ شده است، اما شرایط ترافیکی اطراف به خوبی سازماندهی نشده است و فضای کاربردی عمومی مناسبی وجود ندارد.

دولت Qixian با هدایت سیاست “ساختن دهکده ها و شهرهای زیبا” از ابتکاراتی برای حفظ ویژگی های خاص تاریخی حمایت می کند و انتظار دارد خیابان قدیمی آب را بازسازی کند. با امکانات رضایت بخش و محیطی پاک، دولت محلی امیدوار است که محیط زندگی و کار را برای ساکنان شهری بهبود بخشد تا به تدریج احیای شهری محلی را تحقق بخشد.

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

کتابخانه شهر وظیفه جدیدی است که در پایان نوسازی خیابان های آبی به ما محول شده است. پس از گفتگوی عمیق با مشتری، تصمیم می گیریم با “جراحی کم تهاجمی” مداخله کنیم. ما چندین ساختمان فرسوده متعلق به دولت محلی را تخریب خواهیم کرد و ساختمان‌های کاملاً جدیدی را برای جانشینی آن طراحی خواهیم کرد. دلیل اینکه ما ساخت و ساز جدید را ترجیح می دهیم این است که هزینه بازسازی بیشتر از ساخت ساختمان های جدید است و باید با بودجه محدود کار خوبی انجام دهیم. در طراحی ساختمان‌های جدید، به سبک معماری خیابان‌های آبی قدیمی که به خوبی با ساختمان‌های اطراف ادغام شده، اما تا حدودی متفاوت است، توجه زیادی داریم. از آنجایی که ساختمان‌های زمان‌های مختلف با یکدیگر همپوشانی دارند، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک سبک انسانی منحصر به فرد و تصوری از زمان ایجاد کنیم تا یک خیابان آبی متمایز را تغییر دهیم.

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

محدودیت سایت و فرصت های فضا کتابخانه شائوکسینگ چین

کتابخانه شهر XiafangQiao سه عملکرد دارد، یعنی کتابخانه، کافه و پله های بزرگ در فضای باز. طراحی کافه و پله های بزرگ فضای باز در مراحل اولیه بازسازی خیابان آبی نهایی شد و کتابخانه در مرحله نهایی پروژه به کافه اضافه شد

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

کافه و پله 

در یک طرف کافه و پله های بزرگ در فضای باز، یک میدان عمومی کوچک در فضای محدودی قرار دارد. در چنین شهر پرجمعیتی، میدان عمومی برای ساکنان محلی اهمیت ویژه ای دارد. پله های بزرگ در فضای باز، مرز بین کتابخانه و میدان را خنثی می کند. این میدان در امتداد پله ها تا طبقه دوم کتابخانه امتداد می یابد و ورودی دیگری به کتابخانه می دهد. سقف بالای پله های بزرگ بین کتابخانه و میدان، امتداد اتاق مطالعه است. این طراحی شده است تا شما را از آب و هوا محافظت کند و مکانی را برای لذت بردن از خیابان آبی از منظری متفاوت به شما بدهد. سقف ساخته شده از فولاد ضد زنگ آینه، آنچه را که در میدان زیر می‌گذرد، منعکس می‌کند، مانند یک ضبط ویدیویی برای ضبط زندگی روزمره ساکنان محلی در خیابان آبی.

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

کتابخانه

 کتابخانه شائوکسینگ چین بین کافه و ساختمان های مجاور با فاصله 2 تا 7 متر ساخته شده است. به منظور ارائه یک فضای مطالعه جادار، روشن و راحت در فضای بسیار محدود، تصمیم می گیریم هیچ دیوار جداکننده و ستون سازه ای در کتابخانه طراحی نکنیم و فقط چیدمان فضا را بر اساس ساختار افقی تقسیم کنیم. در ورودی اصلی کتابخانه، یک راهرو دو طبقه در فاصله بین کتابخانه و ساختمان های مجاور طراحی می کنیم. راهرو به عنوان یک فضای انتقالی بین کتابخانه و خیابان بیرون، نه تنها حس تشریفات را ارائه می دهد، بلکه الهام بخش دگرگونی عاطفی خوانندگان قبل از ورود به دنیای معنوی است.

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

در کتابخانه شائوکسینگ چین ، تداوم فضای افقی و نفوذپذیری فضای عمودی برای گسترش فضای تنگ اولیه از نظر بصری مفید است. راهروی دایره‌ای فولادی که با شیشه سکوریت و چراغ‌های ال‌ای‌دی تزئین شده است، فضای دو طبقه را به همان اندازه روشن و مناسب برای مطالعه می‌کند. برای فضای طبقه دوم کتابخانه نیز سعی می کنیم در طراحی خود حد فضای افقی و فضای عمودی را بشکنیم. به عنوان مثال، نرده راهرو برای گسترش فضای گردش خم شده است

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

کتابخانه شائوکسینگ چین در حال استفاده فضای داخلی کتابخانه را می توان با دو راهرو مدور به دو طبقه تقسیم کرد. نورپردازی خوب در پشت بام بالای راهروی کنسولی اجازه می دهد تا نور طبیعی به کتابخانه وارد شود، بنابراین فضا بزرگ تر و روشن تر به نظر می رسد. در زیر صفحه آلومینیومی با روکش مس طلایی، بازدیدکنندگان اغلب می‌گویند: «یک خانه طلایی در کتاب وجود دارد». فضای بزرگ بدون ستون در طبقه اول برای سخنرانی ها، کنفرانس ها و رویدادهای دیگر طراحی شده است. در این میان طبقه دوم برای دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان محلی جذابیت بیشتری دارد. آنها دوست دارند بخوانند، مطالعه کنند و حتی اینجا بمانند که انگار راهروهای کنسولی و صندلی های تعبیه شده در طبقه دوم، آرزوی ماجراجویی را از دل آنها برمی انگیزد.

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

پس از باز بودن برای عموم، پله های بزرگ زیر سایبان آینه، درست مانند آنچه ما تصور می کنیم، به مکانی ایده آل برای ساکنان محلی تبدیل می شود تا در نسیم خنک استراحت کنند و اوقات خوبی را در چت سپری کنند. در طول روز، اتاق نشیمن به روی عموم باز است. در آخر هفته ها و عصرها، دولت محلی در اینجا فیلم های فضای باز پخش می کند و ساکنان محلی دور هم جمع می شوند تا یک سینمای عمومی اجتماعی با کتابخانه شهر در پس زمینه تشکیل دهند.

کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین
کتابخانه، مرکز جامعه شائوکسینگ، چین

برای تماس با مجموعه مدیآرک اینجا کلیک کنید.

برای مشاوره اولیه رایگان در زمینه معماری داخلی و تبلیغات معماران ، آشنایی بیشتر با پروژه های انجام شده با ما در تماس باشید.

نویسندگان :
پریا سید جواد جواهری 
امید کامیاب شندی 

فهرست